Technika

 

Autorádia

 

Důležitým doplňkem každého veterána je autorádio. Samozřejmé by mělo být, že rádio je nejlépe původní. Pokud rádio chybí dají se na burzách nebo různých aukcích pořídit krásné kousky z let výroby toho konkrétního auta které restaurujeme. Je něco velmi ošklivého když na nás kouká z přístrojové desky starého Mercedesa radio s CD a červeným blikajícím displejem. Za proříznuté čalounění ve dveřích a umístěné nové reproduktory bych také něco řezal!!! Chápu snahu některých majitelů po kvalitním zvuku a není to zase takový problém. Je několik možností. Nedávno jsem viděl řidiče v krásné felicii ze 60tých let a z auta se ozýval nádherný zvuk starého džezu. Po chvilce se pochlubil majitel a ukázal chytře ukrytý přístroj pod přístrojovou deskou a repro taktéž rozumně ukryté. To je jeden ze způsobů, další sem viděl Porsche 356 které má původně netradičně tvarované autorádio. Majitel použil pouze přední stranu z původního rádia a střeva byly opět poslední výkřik techniky. Ovšem asi nejlepší řešení je radio které se vyrábělo v letech výroby auta. Dalším řešením je autorádio ve stilu retro které na první pohled vypadá jako veterán ale má všechny vymoženosti moderní techniky včetně navigace, USB a přípojek na I-POD. Např. Becker Mexico 7948, tento stroj je naprosto dokonalý, dá se koupit i v Čechách, jeho cena se pohybuje kolem 30 tisíc korun. Když se podíváme na auta asi od 60tých let do 80tých uvidíme že v Evropě moc výrobců nebylo. Navíc některé značky aut se zaměřovali jenom na jednoho výrobce. Mercedes většinou osazoval rádia značky Becker, což byla zaručená kvalita. Tyto kusy jsou dnes jedny z nejdražších. Většina německých aut jako Opel, Ford, ale i francouzská auta měly rádia Blaupunkt, někdy Grudig, Philips. Začátkem 60let také Telefunken. Auta americká byla něco úplně jiného a zatím se jim nebudeme věnovat. Moc hezké kousky jsou v Tatrách, v Oktáviích, Volgách. V autech z DDR byla rádia značky Stern také dnes vážený sběratelský kousek. Co se týká aut předválečných a těsně poválečných moc kusů se nezachovalo a jsou o to vzácnější. Ukážeme si některé kusy z mé sbírky a další obrázky z celého světa.

Na konci 70tých let se začala objevovat rádia a hlavně autorádia s kazetovým přehrávačem japonské výroby. Prodávaly se také jenom samotné kazetové přehrávače které se připojovali k autorádiím, myslím že se moc neuchytily. Zapoměl sem na ještě jedno levné řešení jak si pouštět muziku ve veteránu s původním autorádiem. Dnes se prodávají tzv. FM transmittery, je to vlastně malý vysílač který zasunete do zásuvky od zapalovače nebo do jiné zásuvky v autě. Na autorádiu naladíte kmitočet na kterém transmiter vysílá. Některé jsou přeladitelné v celém pásmu VKV, jiné jsou naladěny na jeden nebo tři pevné kmitočty. Do FM transmiteru zasunete flash disk nebo MMC, SD kartu na kterou si doma nahrajete v MP3 vaši oblíbenou hudbu. Jeden takový vidíte na obrázku vpravo dole.